fredag 13 april 2012

100 år sen Titanic

Många av oss har väl knappast undgått att det den 14:e april är 100 år sedan White Star linjens RMS Titanic gick under utanför New Foundland efter att ha kolliderat med ett isberg. Få katastrofer torde ha blivit så omtalade som denna. Man har gjort flera spelfilmer om den, otaliga dokumentärer, sånger och dikter. Man kan lätt tro att detta är den största fartygskatastrofen någonsin, men så är det inte. 


Det finns två huvudkategorier av fartygskatastrofer. De som sker i fredstid och de som sker i krigstid. I krigstid får man förstås skilja på militära och civila fartyg och om de gått under i en olycka eller som följd av krigshandlingar. Man får komma ihåg att i krigstid får alltid civila sjömän och passagerare sätta livet till på grund av fientlig aktivitet. 


Låt oss ta några exempel på vad som hänt och komma ihåg att vid Titanics förlisning fick 1489 människor sätt livet till. Här är några exempel på katastrofer i fredstid:

  • 1914 kolliderar RMS Empress of Ireland med det norska kolfrakt fartyget SS Storstad på St Lawrencefloden varvid 1012 personer omkommer. 
  • 1917 exploderar SS Montblanc i Halifax, Canada, hamn. Ca 2000 omkommer. 
  • 1948 SS Kiangya exploderar en bit söder om Shanghai, troligen gick det på en oupptäckt japansk mina, kvarglömd sedan andra världskriget. Uppskattningsvis omkommer 2700-3900 människor. Fartyget medförde i huvudsak flyktingar undan det Kinesiska inbördeskriget. 
  • 1987 kolliderar färjan Doña Paz med ett tankfartyg utanför Fillipinerna varvid 1749 personer officiellt fick sätta livet till. Man tror emellertid att fartyget var grovt överlastat varför drygt 4000 människor kan ha omkommit vilket gör det till den värsta katastrofen i fredstid.
  • 1994 förliste MS Estonia i Östersjön - 852 omkommer. 
  • 2002 färjan Le Joola förliser utanför Senegal - 1863 omkommer. 
I krigstid har tragedierna avlöst varandra vilket inte är så förvånande, inte minst under världskrigen. 

  • 1915 torpederas RMS Lusitania utanför Irland av en tysk ubåt - 1198 dödas.
  • 1940 HMT Lancastria sänks av tyska flygplan - mer än 4000 dödas. Detta är dock kort efter evakueringen från Dunkerque varför händelsen tystas ner av hänsyn till moralen. 
  • 1945 Wilhelm Gustloff som fraktar flyktingar i Östersjön torpederas av en Sovjetisk ubåt. varvid drygt 9000 omkommer.
  • 1945 den 3:e maj anfaller brittiska jaktbombare fartyg i Lübeck bukten och sänker två fartyg i tron att de ska användas för att fly med krigsmateriel till Norge för att fortsätta kriget där. Istället hade de lastats med fångar från koncentrationsläger, troligen med syftet att mörda dessa genom att sänka skeppen. Dessvärre gjorde RAF detta åt dem.. Fartygen är SS Cap Arcona - drygt 5000 döda och SS Thielbek - ca 2800 döda.
    Not. SS i det här sammanhanget avser inte det ökända Shutz Staffel utan är en förkortning av Steam Ship.  
Jag tar inte upp krigsfartyg här men sänkta slagskepp med mer än 1000 omkomna inträffade ett flertal gånger under båda världskrigen. I några fall sker det med ett oerhört snabbt förlopp.

Ett exempel på detta inträffar under jakten på det tyska slagskeppet Bismarck 1941. Hon hade observerats av vår egen kryssare HMS Gotland när hon tog sig upp genom Skagerack. På något sätt skickades observationen vidare till britterna som genast tog upp jakten. I en första sammandrabbning får Bismarck in en träff på det brittiska slagskeppet HMS Hood. Granaten träffar hennes ammunitionsmagasin och hela fartyget exploderar. Endast tre av dess 1418 man starka besättning överlever. Bismarck sänktes senare i en kombinerat anfall av torpedbombare från hangarfartyg och elden från ett antal slagskepp. 



Det här ger ett litet perspektiv på minnet av Titanic. Vi ska förstås komma ihåg henne men också att det finns andra att minnas. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar