torsdag 19 april 2012

EU vill förbjuda snus igen.

Jaha - nu försöker EU tafsa på snuset igen, läs artikel här. Jag tycker att vi som svar ska införa importförbud på Franska viner. 


Jag slutade snusa för snart ett år sen och jag kommer förhoppningsvis aldrig att börja igen. 


Förbud mot Svenskt snus? Löjligt! Det är inget annat än en ren handelsbojkott. Snacket om hälsorisker är lika löjligt det. Hur många tar alla dessa viner som produceras i EU livet av måntro - Det lär vi aldrig få reda på har jag en känsla av. Det torde ändå stå utom allt tvivel att alkohol tar livet av fler än snus. 


Samtidigt är det lätt att förstås varför man försöker hindra snuset. Sverige skulle utan vidare bli ledande i Europa med denna fantastiska produkt och det är klart att detta osar en del för rökverkstillverkarna. De ser förstås hellre att folk rökar till sig lungcancer, kol och annat elände än snusar och slipper sådant. Det är vidrigt förstås men som ordspråket i en film sa: money talks, reason walks. 


Nej, mitt budskap är enkelt. Släpp snuset fritt eller förbjud tobak och alkohol helt men hindra inte det fria flödet av varor och tjänster. 


Slutligen tycker jag att man ska låta bli att både snusa och röka överhuvudtaget, men kan utlänningar tjäna multum på att vräka in billig alkohol till oss, borde vi kunna sälja vårat snus till dom. Det har inget med hälsa att göra utan är en ren fråga om rättvisa. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar