Faktum är alltså att
atmosfären ÄR en massa där trycket i den avtar med att höjden i den ökar. Det
är precis som i havet fast tvärtom där trycket ökar med ökande djup. Vi kan
vistas i flygplan upp till 4000 meter utan särskild skyddsutrustning – högre än
så måste man ha syrgas med sig och allra helst befinna sig i en trycksatt
kabin. Förr i tiden flög man betydligt högre än så utan tryckkabin och till att
börja med också utan syrgas men det medförde också många olyckor.
Jämför man med havet med sin tätare massa och sitt snabbt ökande tryck innebär det förstås att du inte kan dyka alltför många meter innan du måste ha specialutrustning och att klara sig utan syrgas är förstås inte att tänka på. Med detta i bakhuvudet är det mindre förvånande att atmosfären kallas för lufthavet i vissa sammanhang.
Det händer mycket i
lufthavet, säkert minst lika mycket som i havet. Där finns djurliv,
luftströmmar, vatten, värme, kyla m.m. Det är sällsynt att det är helt stilla i
luften utan den är istället ständigt i rörelse.
Det som kanske fascinerar
mest ändå är de krafter som finns i lufthavet. Vem har väl inte fascinerats och
kanske skrämts av ett åskväder, beundrat ett vackert moln eller irriterats av
en regnskur? För min del tycker jag bäst om åskväder, både på avstånd och rakt
under det. Bara att se formen på ett Cumulunimbus moln som åskmolnen kallas,
med dess typiska form av ett städ på toppen hänför. Denna form kommer av att
molnet byggts upp på höjden med krafter som är enorma. De vertikala vindarna i
ett cumulonimbus kan uppgå till 20-30 m/s eller ca 70-100 km/h. Den
städliknande formen bildas när molnet når tropopausen vilken är skiljelinjen
mellan Troposfären, i vilken vi lever i, och Stratosfären ovanför den. Temperaturen
sjunker stadigt upp till tropopausen där den ligger på cirka 50-60 minusgrader.
Ovanför den ökar temperaturen igen varför tropopausen lägger sig som lite av
ett lock eller spärrskikt mellan troposfären och stratosfären. På våra
breddgrader ligger tropopausen på cirka 10 000 meters höjd och molnen kan
inte växa över den.
I mina ögon är ett välskapt cumulonimbus med en klarblå himmel som bakgrund ett av de vackraste naturfenomen man kan se.
Att befinna sig mitt i, eller rättare sagt under, ett åskväder är också något som jag tycker om. Skrämmande för en del och jag har också en hälsosam respekt för det, men framför allt är det en nyttig lektion i ödmjukhet, en repetition om hur liten människan är inför naturens krafter och en påminnelse om att vi bör behandla naturen med respekt.
I mina ögon är ett välskapt cumulonimbus med en klarblå himmel som bakgrund ett av de vackraste naturfenomen man kan se.
Att befinna sig mitt i, eller rättare sagt under, ett åskväder är också något som jag tycker om. Skrämmande för en del och jag har också en hälsosam respekt för det, men framför allt är det en nyttig lektion i ödmjukhet, en repetition om hur liten människan är inför naturens krafter och en påminnelse om att vi bör behandla naturen med respekt.
Det som lärde mig respekt
och beundran för naturen på allvar, var kanske inte så förvånande min tid som
segelflygare. Förutsättning för segelflygning är förstås uppvinden och det
vanliga är att man utnyttjar ”termiskt betingad uppvind”, allmänt kallat
Termik. Det går också att segelflyga på Hangvind och Lävågor, men det får du
googla på i så fall, för här tar jag bara upp det här med termik.
Termik är, för att komma med
en enkel förklaring, soluppvärmd luft som stiger och när luften inte är för
torr bildar den Cumulusmoln genom konvektion. Cumulus är f ö vad som allmänt
kallas för ”vackert-väder-moln”. Termik förekommer i begränsade områden som
kallas termikblåsor bland segelflygare.
Det som fascinerar är
kraften i termiken. Det är inte ovanligt att en termikblåsa förmår att lyfta
segelflygplan med mer än 3-4 meter per sekund och mer. Jag minns när jag flög
motorseglare hur jag hamnade i blåsor som fick planet att stiga med mer än tre
meter per sekund. Kommer man sedan ihåg att flygplanet med mig och bränsle
ombord hade en totalvikt på 800-850 kg, så får man en tanke om vilka krafter
det handlar om.
Tänk dig att lyfta 850 kg
med tre meter per sekund – det går åt kraft till sådant.
Jag minns särskilt en
flygning när jag var ute med motorseglaren. Jag startade från Falköpings
flygplats och tog mig upp till termiken med motorns hjälp. Sedan flög jag till
Herrljunga, därifrån till Timmele och sedan tillbaka till Falköping. Det tog
mig en och en halv timma och jag tog mig upp på 1600 meters höjd som mest. Jag
höll rentav på att kollidera med en rovfågel över Sämsjön. Den hade precis som
jag utnyttjat termiken för att ta sig upp och under bråkdelen av en sekund
hamnade vi på kollisionskurs innan den försvann ur sikt. Motorn startade jag
igen först när jag landat för att taxa fram till hangaren. Total motorflygtid
på den här flygningen blev sex minuter.
Denna fantastiska kraft –
termiken – höll alltså ett 800+ kg flygplan i luften i en och en halv timma
samtidigt som det flög cirka 100 kilometer. I praktiken betydligt längre förstås
på grund av allt kretsande i de olika termikblåsorna. Landade gjorde jag av
eget val, inte på grund av vädret.
Jag kan inte annat än att känna mig mycket liten och ödmjuk inför detta. Samtidigt ska man komma ihåg att jag var ganska medelmåttig som pilot och att alla dessa utomordentligt skickliga segelflygare har förmågan att få ut ännu mer av termiken än så här.
Här följer några svenska
rekord, satta med riktiga segelflygplan, alltså inte med motorseglare:
- Man
har lyckats flyga mer än 1000 km.
- Man
har lyckats flyga 100 km med en genomsnittshastighet på 177 km/h.
- Man
har varit uppe på mer än 10 000 meters höjd (men det var inte med
termikens hjälp utan i s k Lävågor).
Källa: Segelflyget
Tänk gärna på detta varje gång du ser ett segelflygplan i luften över bygden och ägna en tanke åt den mäktiga kraft som håller det uppe, på lufthavets mäktiga kraft - Termiken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar