lördag 11 februari 2012

När Färg TV kom på modet

Sveriges Television, numera SVT, började sina sändningar 1956. Vår familj var tidig med att skaffa TV, bland de första hemma i byn rentav. När jag var barn fick jag ofta höra talas om hur man skaffat sin första apparat under sista halvan av 50-talet och hur grannarna gärna samlades hos mina föräldrar och syster för att se de få sändningar som fanns.

Det var förstås svartvita apparater som gällde innan färg TV:n började bli vanlig i -början på 70-talet. Visserligen hade man gjort ett försök med färg TV ute i stugorna i början på 60-talet. Man hade nämligen fått veta att om man trädde en nylonstrumpa över mottagaren skulle man kunna se bilden i färg. Många lär ha gått på detta innan det uppdagades att det var ett aprilskämt.

Utvecklingen gick framåt ändå och när jag var en 5-6 år gammal köptes den första färg TV:n in. Visserligen var vi de första hemma i byn som skaffade en sådan men nu var det så vanligt med TV apparater så någon by-samling hemma hos oss blev det inte för den sakens skull. Trevligt var det i alla fall, åtminstone så länge den funkade.

Till historien hör förresten att det i släkten fanns en gentleman som var delägare i och arbetade med en radio och tv butik. Låt oss kalla honom Sven. 
Han var säkert en bidragande orsak till att vi var tidigt ute med detta i kombination med att pappa alltid var väldigt tekniskt intresserad och öppen för tekniska nyheter.

En kväll började TV:n krångla och färgen försvann helt i den och bilden som var kvar var inte mycket att se på heller. Detta var förstås en katastrof i familjen. 
Nåja, jag brydde mig nog inte så mycket om det i den åldern som jag var men för min syster som var i övre tonåren var det annorlunda förstås. Det var en ren katastrof! Bästa väninnan skulle ha sett programmet som hon missade och det gillade hon förstås inte alls. 

Vi undrade förstås alla över vad som hänt och särskilt syrran gnällde om det förstås. Pappa fick ett av sina infall, fick oss att tro att han kollade något på baksidan av apparaten och sade åt syrran: 
”Jag tänkte väl det. Det här är inga problem, det är bara färgtuberna som tagit slut i den . Du får ringa till Sven och be att han kommer hit med ett par nya imorron!”




Så långt var det ett utmärkt skämt men det blev bättre. Någon teknisk förmåga hade hon inte fått med sig i livet så hon svalde därför påståendet med hull och hår: Hon ringde faktiskt Sven och förklarade att färgtuberna i TV:n tagit slut... 
Det hade varit riktigt roligt att få se hans ansiktsuttryck när han tog emot samtalet och jag undrar om denne äkta gentleman verkligen klarade av att hålla sig för skratt... 

Skämtet om syrrans färgtuber till TV:n blev en klassiker i familjen och ett som fortfarande tål att berättas 40 år senare. 

Lite korta fakta – källa SVT:s företagsfakta.

  • 1956, SVT börjar sina sändningar den 4:e september efter beslut i riksdagen.
  • 1968, beslutar riksdagen om införandet av reguljär färg TV.
  • 1969, SVT får en andra kanal när TV2 startas.
  • 1970, reguljära färg TV sändningar börjar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar