Så har det hänt till slut då. SAAB begärs i konkurs och
frälsaren Muller lär åka ner från pedistalen så det skvätter om det, inte för
att han lär bry sig. Han har plockat ut mängder av miljoner samtidigt som hans
anställda inte får sina löner. Det är som vanligt, det finns alltid en vinnare –
även på en konkurs. De flesta av oss, oavsett om vi jobbar på SAAB eller inte,
lär nog får se oss som förlorare.
Västra Götaland är hårt
drabbat redan av arbetslöshet och det här kommer knappast att förbättra
situationen för oss som är utan arbete. Trösten är förstås att Volvo går så bra
som de gör vilket ju öppnar möjligheter för arbetslösa bilbyggare.
Nu följer förstås en tid av
efterklokhet i media. Artiklarna kommer att avlösa varandra med att man borde
gjort si eller så och var lugn för att Muller kommer att utmålas som en suspekt
figur av värsta slag. Man kommer snart att glömma scenerna när han köpte SAAB
och fokusera mer på alla miljoner han plockat ut i arvoden. Å andra sidan får
man komma ihåg att desperation vanligen ger en och annan underlig sängkamrat…
Den här konkursen kommer att
slå även mot våra trakter i viss mån. Redan hårt plågade av arbetslöshet kommer
ytterligare påfyllnad av arbetssökande att skärpa konkurrensen om jobben ännu
mer. Det är svårt att som arbetslös känna någon tillförsikt i det här läget.
Man kan undra om konkursen
hade gått att undvika? Jag tillåter mig tvivla, men så har jag aldrig varit
särskilt förtjust i det bilmärket heller. Man borde genomfört omfattande
omstruktureringar av hela verksamheten betydligt tidigare och satsat på ett
helt annat segment än just den så hårt konkurrensutsatta marknaden för
premiumbilar.
Var Muller rätt man för SAAB? Knappast - luftslott må vara vackra men ger sällan några inkomster. Som inspiratör torde han vara oöverträffad men det krävs tydligen mer än så för att sälja bilar.
Nu kan vi bara hoppas att
den här konkursen ändå leder till något gott. Kris är ju ändå möjligheter och
ett land med en av världens bästa statsfinanser borde ju rimligen vara ett land
att satsa en etablering i. Vem vet – om ett år kanske vi kan säga att det ändå
var en ren vinst att sätta SAAB i konkurs. Hoppas bara att inte alltför många
behöver betala priset i utanförskap innan dess.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar